آیین رونمایی و انعقاد قرارداد فناورانه هلدینگ صنایع عمومی تامین( شستا) و شرکت های دانش بنیان، همزمان با روز ملی نوآوری و فناوری ایران ساخت، با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان‌، علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احمد خانی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، عارف نوروزی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، محسن محمدی مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی تامین، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صنایع عمومی تامین:

دراین مراسم، محسن محمدی مدیرعامل شرکت صنایع عمومی تامین، با اشاره به شعار سال گذشته که با عنوان “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” نامگذاری شد، عنوان کرد: در زمینه تحقق این شعار نیز تلاش کردیم با تشکیل کمیته‌ها و نشست‌های متعدد، طرح‌های نوآورانه ایی را ارایه دهیم تا بتوانیم ضمن ایجاد ارزش افزوده، در حوزه فعالیتمان پیشرو باشیم. در گام نخست هم با شناسایی نیازهای فناورانه که با برگزاری 8 رویداد انجام شد، از 122 طرحی که ارسال شد 22طرح را که قابلیت اجرایی داشت را ارزیابی و قطعی کردیم.
محمدی با تاکید براینکه برای اجرای این طرح‌ها نیاز به 8000میلیارد ریال سرمایه گذاری داریم که طی 5 سال باید انجام گیرد افزود:براساس محاسبات صورت گرفته ازاین میزان سرمایه گذاری که طی این سالها قرار است انجام شود، بیش از 20 هزارمیلیارد ریال برای مجموعه های هلدینگ ارزش افزوده ایجاد خواهد شد که اتفاق بسیار خوب و مبارکی است، چون هم به سودآوری شرکت ها کمک خواهد کرد هم باعث خواهد شد تا نیروهای نخبه و جوان که شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند بتوانند با ریسک کمتری در صنعت حضور پیدا کنند.
مدیرعامل شرکت صنایع عمومی تامین به تعدادی ازاین طرح ها که باعث پایش خوراک و سلامت دام در دامپروری ها می‌شود اشاره کرد و گفت: طرح قلاده هوشمند که به صوت ازمایشی در دامپروری فکا اجرایی و نتایج اولیه خوبی حاصل شد. طرح دامداری هوشمند که از طریق نصب دوربین های پردازش تصویر با هدف رشد بهره وری در دامداری ها به اجرا درآمد. تامین فناورانه علوفه و نهاده کشت قراردادی که این روش در شرکت ملاردشیرعملیاتی و مقرر شده تا در سایر شرکت های زیرمجموعه نیز عملیاتی شود. وی هوشمند سازی خطوط لوازم خانگی را ازدیگر طرح هایی عنوان کرد که با کمک شرکت های دانش بنیان به انجام رسیده است گفت: این طرح کمک می کند تا خطوط تولید دراین بخش به روز رسانی شود تا ضمن افزایش تولید، باعث ایجاد بهره وری بیشتر گردد.
محمدی احداث نیروگاه‌های خورشیدی که در شرکت دامون زاگرس بروجرد به صورت آزمایشی پیاده سازی شده است رو مورد اشاره قرار داد و در پایان گفت: یکی از طرح‌های مهم دیگر تاسیس مرکز نوآوری در شرکت پارس الکتریک است که قرار است با همکاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران انجام شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در شرکت پارس‌الکتریک استفاده بیشتری صورت گیرد که قطعا این مهم نفع چند جانبه دارد.

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دراین همایش با اعلام اینکه اگر از فناوری های نو و ایده های خلاقانه بهره نبریم، به تدریج جایگاه رقابتی‌مان را در بازارهای داخلی و خارجی ازدست خواهیم داد گفت: قطعا با کمک فناوری‌های جدید می توانیم بازارمان را توسعه دهیم و ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم. باید قبول کنیم توسعه و انتقال مفاهیم، فقط از مسیر فضای گفتمان ایجاد نمی شود، هرچند که موثر است، اما می توان با تحول در تولید محصول و تغییر درنوع ورود به بازارهای جهانی و تاثیر گذاری روی ذایقه مردم، راه تعامل را بازتر کرد و این نیازمند تولید محصولات جدید و ارزان قیمت است. وی با بیان اینکه راهی جز ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه‌های مختلف نداریم گفت: ما باید مسایلی که در مسیر رشد و توسعه وجود دارد را مطرح کنیم تا برای آن راهکار ارایه شود. بخشی ازاین راه حل‌ها از سمت سیاست گذار ممکن خواهد بود و بخشی دیگر می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش بنیان ارایه شود که این امر باعث افزایش گرایش صنعت به رفتارهای خلاقانه خواهد شد.
به گفته وی، برای اینکه طرح‌ها و تفاهم نامه‌ها از میزهای ما جدا شوند و وارد حوزه‌عملیاتی شود‌ و برای اینکه بتوانیم در فضای رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید استفاده از طرح‌های نوآورنه و خلاقانه را جدی بگیریم و ماهیت دانش بنیان‌ها را در تمامی بخش ها بپذیریم. قطعا برای ورود دانش بنیان ها به عرصه های مختلف نیازمند تسهیل شرایط ، افزایش سرمایه گذاری ها و ورود جسورانه مدیران به این حوزه هستیم که قطعا این امر می تواند تحولات جدی را رقم بزند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.