عرضه اولیه شستا

عرضه اولیه #شستا

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

❇ تاریخ عرضه: چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه

❇ تعداد کل عرضه: ۸ میلیارد سهم (۱.۳ میلیارد سهم مختص به صندوق ها)

❇ حداکثر سهمیه قابل تخصیص به هر کد: ۱۰،۰۰۰ سهم

❇ کف قیمت: ۸،۵۰۰ ریال

❇ سقف قیمت: ۸،۶۰۰ ریال

❇ حداکثر نقدینگی مورد نیاز: ۸.۶ میلیون تومان

در صورت شرکت ۱.۹ میلیون کد بورسی در این عرضه، به هر کد ۳،۵۰۰ سهم به قیمت تقریبی ۳ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

عرضه اولیه شستا

زمان عرضه اولیه شستا

مدیرعامل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اعلام اینکه امکان عرضه اولیه ۹.۶ میلیارد سهم شستا در چهارشنبه این هفته وجود دارد گفت: مطمئن باشید عرضه اولیه بسیار شیرینی در راه خواهد بود.

محمد رضوانی فر در واکنش به این سوال که با توجه به عدم انتشار آگهی عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در روز گذشته و لزوم رعایت مقررات آگهی عرضه اولیه حداقل ۴۸ ساعت قبل از زمان مدنظر، آیا این رویداد به هفته آینده موکول شده گفت : تمام مقدمات واگذاری سهام فراهم شده و فقط ملاحظاتی در مورد قیمت گذاری وجود دارد که در حال نهایی شدن است. بنابراین از مسئولان سازمان و بورس تهران درخواست شده در صورت امکان، زمینه عرضه اولیه سهام شستا را در چهارشنبه جاری فراهم کنند و این امکان وجود دارد که با موافقت مسئولان، همین هفته واگذاری شستا انجام شود.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (به‌اختصار: شستا) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

شرکت شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص، با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان، از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی تأسیس گردید. در حال حاضر بطور متوسط معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا می‌باشد.

شرکت شستا مالک شمار زیادی شرکت تابعه و زیرمجموعه می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به: شرکت کارخانجات داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی فارابی ، شرکت کشت و دامداری فکا، شرکت داروسازی زهراوی، داروسازی ابوریحان، داروسازی دانا، لابراتوارهای رازک، پارس دارو و شرکت ژلاتین کپسول ایران اشاره کرد.

دارایی ها

شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ است که مجموعه‌ای با بیش از ۱۷۸ شرکت (مدیریتی) را اداره می‌کند. مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۵۷ هزار میلیارد تومان و درآمد سالانه آن نزدیک به ۳۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده‌است، همچنین درآمد شرکت‌های فرعی شستا که در بورس تهران فعال می‌باشند در سال ۱۳۹۱ در مجموع بالغ بر ۱٫۶۰۰ میلیارد تومان برآورد گردید.

شرکت های تابعه

شستا دارای ۱۸۷ شرکت زیرمجموعه (مدیریتی) و ۹ شرکت هلدینگ فرعی می‌باشد، که فعالیت‌های گسترده‌ای را در صنایع مختلف در ایران انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها در بخش توزیع از صنایع دارویی، بخش سیمان از صنعت ساختمان، بازار قیر از صنایع پایین‌دستی نفت، کارخانجات لاستیک و تایر، ترابری ریلی و برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر می‌باشد. از شرکت‌های وابسته که تمام یا بخش عمده سهام آن‌ها متعلق به شستا است، شامل: شرکت هلدینگ پتروشیمی تاپیکو، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت پالایش نفت ایرانول، شرکت پتروشیمی جم، شرکت خدمات بهداشتی و درمانی میلاد سلامت می‌باشند.

هلدینگهای زیرمجموعه:

✅سرمایه گذاری نفت،گاز و پتروشیمی تأمین

✅سرمایه گذاری دارویی تأمین

✅سرمایه گذاری سیمان تأمین

✅سرمایه گذاری صدر تأمین

✅سرمایه گذاری صبا تأمبن

✅سرمایه گذاری صنایع عمومی تأمین

✅خدمات ارتباطی رایتل

✅سرمایه گذاری توسعه انرژی تأمین

✅کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تحلیل بنیادی شستا

شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) بعنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه گذاري است که يکي از شرکت‌هاي بزرگ اقتصادي در سطح خاورميانه تبدیل شده است و زیرمجموعه های شرکت در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، حوزه دارو، حوزه سیمان، حوزه کانی های فلزی و غیر فلزی فعالیت میکنند.

در حال حاضر این شرکت بیشترین وزن سبد بورسی خود را با ۸۰.۶% به تاپیکو و ۷.۹% به تاصیکو اختصاص داده است. همچنین بیشترین مالکیت شستا در بین شرکت های بورسی با ۶۹.۱% مربوط به تاپیکو و ۴۸.۴% مربوط به لپارس و ۳۵.۲% مربوط به تیپیکو میباشد. جمع بهای تمام شده شرکت های بورسی شستا در حال حاضر نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد ریال و ارزش بازاری زیرمجموعه های بورسی این شرکت نیز ۵۴۰ هزار میلیارد ریال میباشد.

 تحلیل بنیادی شستا

قیمت عرضه اولیه شستا

ارزش سهام شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) در پرتفوی مربوط به اسفندماه سال ۱۳۹۸ به صورت زیر می باشد.

 قیمت عرضه اولیه شستا ⚠ارزش افزوده دارایی های ثابت مشهود شرکت ارائه نشده است که تاثیرناچیزی در محاسبه NAV دارد.

⚠حقوق صاحبان سهام منتهی به ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ لحاظ شده است که حسابرسی نشده و به صورت آزمایشی می باشد.

⚠ارزش بازار شرکت های بورسی به قیمت اسفندماه ۱۳۹۸ محاسبه شده است.

ارزش خالص دارایی ها ی سهام شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي ۱،۳۱۰،۹۸۸ میلیارد ریال برآورد شده است که با توجه تعداد ۸۰ میلیاردی کل سهام، NAV هر سهم به صورت تقریبی ۱۶،۳۸۷ ریال برآورد می شود. قیمت هر سهم حدودا ۸۰ درصد قیمت NAV می باشد و با این تفاسیر ارزش ذاتی تقریبی هر سهم شستا ۱۳،۱۰۹ ریال می باشد.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.