مصاحبه روزنامه دنیای اقتصاد با مدیر عامل شرکت گلدشت نمونه اصفهان


حلقه مفقوده صنعت کشاورزی

تاریخ چاپ:
شماره خبر:۳۹۴۰۱۸۳
دنیای‌اقتصاد : با توجه به اهمیت شرکت‌های کشت و صنعت و دامپروری در توسعه اقتصادی و افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور، شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (سهامی عام) توانسته با اقدامات اصلاحی موثر در جهت اصلاح ساختار، افزایش بهره‌وری، بهبود کمی و کیفی تولید، ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و… در این مسیر گام‌های مهمی بردارد و افق جدیدی را نیز برای این مجموعه در آینده نزدیک به وجود آورد. اگرچه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، در مسیر تکاملی خود فراز و نشیب‌های زیادی را متحمل شده و کماکان با موانع و مشکلاتی روبه‌رو است، اما احمد پایدار، مدیرعامل این شرکت اعتقاد دارد، با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دراین شرکت، اگر این موانع با همکاری دستگاه‌های اجرایی برطرف شود، قطعا زمینه ایجاد توسعه در آن به خوبی فراهم خواهد شد.
حلقه مفقوده صنعت کشاورزی

نقش مهم شرکت کشت و دام گلدشت نمونه در تولید شیر کشور

پایدار با بیان اینکه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان از مجموعه‌های فعال و تاثیرگذار در بحث اشتغال استان است، در تشریح فعالیت شرکت گفت: این شرکت در ابتدا با ظرفیت ۸۰ راس گاو شیری و تولید روزانه ۲ تن شیر خام فعالیت خود را آغاز کرد. وی با بیان اینکه با توجه به بروز مشکلات زیست‌محیطی برای یکی دیگر از شرکت‌های تامین اجتماعی به نام کشت و دامداری گلشهر و ادغام این شرکت در محل جدید پروژه گلدشت نمونه، هم‌افزایی تولید و اشتغال در واحد جدید شرکت در حال حاضر به وضعیت بسیار خوبی رسیده است، تصریح کرد: این شرکت در استان اصفهان هم اکنون با وسعتی در حدود ۲۶ هکتار و توان نگهداری ۷۲۰۰ راس دام و ۳۲۰۰ گاو مولد شیری از نژاد هلشتاین به طور مستقیم باعث اشتغال‌زایی ۱۹۰ نفر پرسنل کارآمد شده و به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی حدود ۵۰۰ نفر دیگر را نیز فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت گلدشت نمونه اصفهان با تاکید بر این موضوع که در راستای شفافیت نماد «زگلدشت» در بازار سرمایه، عملکرد شرکت به صورت ماهانه در سامانه کدال منتشر می‌شود و آمار فعالیت ما در اختیار عموم است افزود: بر اساس همین آمارها، ما توانسته‌ایم به تولید روزانه ۱۳۰ تن شیر در مجموعه اصفهان، حدود ۲۵ تن در واحد دلفان و حدود ۱۵ تن در واحد درگزین برسیم که این میزان، نقش مهم این مجموعه را در تولید لبنیات کشور نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیر، تولید اصلی شرکت است، اما در کنار آن پرورش گوساله نر و ماده را نیز داریم و توانسته‌ایم در حوزه پرورش تلیسه جزو بهترین برندهای مطرح کشور باشیم یادآور شد: سایت اصلی شرکت در اصفهان قرار دارد اما دو سایت تولیدی دیگر هم داریم که در طرح‌های توسعه‌ای ما قرار دارد. به عنوان نمونه دراستان لرستان شهرستان دلفان، طرح سه‌هزار راس مولد را داریم که ۱۵۰۰ راس ظرفیت گله را داراست و روزانه حدود ۲۵ تن شیر تولید می‌کند. یا سایت ۳‌هزار راسی ما در همدان شهرستان قروه درگزین، که از شهریورماه امسال به تولید رسیده است و در حال حاضر‌ هزار راس دام در آن نگهداری می‌شود و روزانه حدود ۱۵ تن شیر در آن تولید می‌شود.

برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را دنبال می‌کنیم

به گفته پایدار، سیاست مجموعه تامین اجتماعی که در گروه صنایع عمومی تامین دنبال می‌شود، تولید سالانه یک میلیون تن شیر است که قرار است بخشی از آن در شرکت گلدشت محقق شود و درهمین راستا طرح‌های توسعه‌ای که به ما تکلیف شده، در حال انجام است و دو سایت ما به مرحله تولید رسیده است. سایت دیگری هم داریم که در خراسان شمالی واقع شده و حدود 40‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اتمام آن نیازمند تامین منابع است و امیدواریم در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی ادامه داد: دو طرح توسعه‌ای دیگر را نیز در دستور کار داریم که قرار است براین اساس، یک واحد 18 هکتاری به مجموعه اصفهان اضافه شود و یک واحد 3‌هزار راسی در ایزدخواست استان فارس ایجاد شود که این طرح‌ها درحال حاضر در مرحله فاز مطالعاتی است.

پایدار در ادامه به اقدامات اصلاحی موثر در جهت اصلاح ساختار، افزایش بهره‌وری، بهبود کمی و کیفی تولید، ایجاد طرح‌های توسعه‌ای و… اشاره کرد و افزود: از آنجا که بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت نهاده‌های دامی، هزینه‌های دامداری‌ها افزایش قابل‌توجهی داشت، ما سعی کردیم، در همین شرایط سخت نیز با برخی اقدامات هزینه‌ها را مدیریت کنیم و حتی باعث سودآوری شرکت شویم. به عنوان نمونه می‌توان به توجه به شاخص‌های بااهمیت اقتصادی گله، استفاده از تیم متخصص و با‌تجربه، توجه به جایگزین‌شونده‌ها و منابع خوراکی جایگزین، تشکیل کمیته‌های تخصصی جهت رصد آمار و اطلاعات تولید شرکت  اشاره کرد.

کاهش هزینه‌ها در اولویت

وی استان لرستان و همدان را یکی از مناطق مهم تولیدکننده علوفه در کشور عنوان کرد و افزود: در راستای سیاست‌های مجموعه تامین اجتماعی، برنامه تکمیل زنجیره تولید را اجرایی کردیم و دراین راستا برآن شدیم تا با تولید علوفه مصرفی دام‌ها چه به شکل مستقیم چه غیرمستقیم، هزینه‌هایمان را کاهش دهیم. به این ترتیب به سمت کشت مشارکتی حرکت کردیم و برای نخستین بار توانستیم یک واحد کشاورزی را در گلدشت نمونه در اراضی شرکت کاغذ غرب فعال کنیم.

پایدار به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد را یکی از عوامل مهم در دستیابی به برنامه‌ها و اهداف شرکت عنوان کرد و گفت: استان اصفهان قطب اول تولید شیر خام در کشور است که این ظرفیت به همت متخصصان و افراد اهل فن به وجود آمده که بخشی از آن در اختیار شرکت گلدشت است. ما موفق شدیم با کمک کارشناسان و افراد خبره این حوزه، با مدیریت فرمول، افزایش بهره‌وری، گروه‌بندی دام، جایگزین کردن اقلام و… به سمت مدیریت هزینه‌ها دراین بخش برویم و حتی در تولید دام و شیر رکوردهای سال‌های قبل را بشکنیم و به سودآوری بیشتر برسیم.  به گفته او، ما حتی توانسته‌ایم الگویی برای سایر فعالان بخش کشاورزی باشیم و نیز در حوزه تولید شیر، بحث باروری دام، بازدهی خوراک، متخصص دامپروری و… با سایر کشورها رقابت کنیم.

لزوم توسعه همکاری با دانش‌بنیان‌ها

وی با بیان اینکه ما برای توسعه و رشد هرچه بیشتر این صنعت و برای اینکه بتوانیم حداکثر بهره‌وری را در مجموعه خودمان ایجاد کنیم، تکلیف داریم که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری مناسب داشته باشیم خاطرنشان کرد: در همین راستا دو طرح تحقیقاتی را در مرحله مطالعاتی داریم که هنوز به سطح اجرا نرسیده که درصدد هستیم آن را به سرانجام برسانیم. ضمن اینکه برای رفع مشکلات ساختاری شرکت، از طریق کمیته‌هایی که تشکیل داده‌ایم این مشکلات را بررسی و در نهایت برای حل آن از ایده‌ها و طرح‌های دانشگاهی کمک می‌گیریم. وی همکاری با دانش‌بنیان‌ها و ایده‌های دانشگاهی را عامل پیشرفت شرکت عنوان کرد و گفت: تمامی این اقدامات باعث شده تا از لحاظ تولید در اصفهان به لحاظ پرورش تلیسه اول باشیم و در سطح کشور نیز جزو نخستین‌ها قرار بگیریم. وی تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و افزودن 100 تن شیر به مجموعه در سال آینده را از برنامه‌های مهم شرکت عنوان کرد و گفت: این ظرفیت در حال حاضر وجود دارد، اما مساله مهم درتحقق این اهداف و برنامه‌ها، تامین نقدینگی موردنیاز واحد‌های تولید است که اگر بانک‌ها حمایت کنند، این امر محقق می‌شود.

برای تحقق اهدافمان، بانک‌ها باید حمایت کنند

مدیرعامل شرکت با تاکید بر اینکه درحال حاضر منابع موردنیاز از سوی بانک‌ها تامین نمی‌شود و استان‌های محروم دراین حوزه دچار مشکلات زیادی هستند یادآور شد: در حال حاضر ما سه طرح اصلی مطالعاتی داریم که قرار است منابع آن از محل تبصره 18 قانون بودجه تامین شود که عدم‌تخصیص این تبصره به واحد‌های تولیدی، به یک مانع بزرگ تبدیل شده است. به گفته وی، مقرر شده بود از فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه در قالب این تبصره برای تولید و اشتغال‌زایی استفاده شود و سیستم بانکی تامین‌کننده این منابع باشد، در حالی که این بودجه تخصیص داده نشده و بانک‌ها کمترین همکاری را دراین زمینه دارند. به طوری که به علت عدم‌پرداخت این منابع، درحال حاضر سه پروژه مهم شرکت با کمترین پیشرفت، همچنان در مرحله مطالعاتی قرار دارد و ما همچنان چشم‌انتظار اجرای تبصره 18 هستیم.

وی معتقد است‌: نبود نقدینگی لازم در سیستم بانکی یکی ازعوامل مهم در عدم‌تخصیص این منابع است و اگر دولت در این زمینه کمک کند، می‌توان با به بهره‌برداری رساندن طرح‌های توسعه‌ای شرکت، تولید فعلی شیر شرکت را به بیش از 200 تن افزایش داد. قابل ذکر است که پرونده‌های ما دراین بخش تکمیل شده و فقط منتظر تخصیص منابع است که متاسفانه به دلیل اعمال سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، فعلا این امر محقق نشده است. مدیرعامل شرکت گلدشت نمونه اصفهان خاطرنشان کرد: قطعا تخصیص این اعتبارات به شرکت‌های تولیدی به‌ویژه در حوزه کشت و صنعت و دامپروری، اثرات مثبتی در بخش کلان اقتصاد کشور خواهد داشت و می‌تواند مصرف سرانه شیر را در کشور به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی، بالا ببرد.

باید بپذیریم که حیات فعلی بسیاری از کارخانه‌های لبنی کشور بر اساس صادراتشان است و مصرف لبنیات داخلی به شدت پایین آمده، از این رو برای اینکه سرانه مصرف لبنیات را در کشور بالا ببریم نیازمند سیاست‌های حمایتی هستیم و سیاستگذاران کشور باید مشکلاتی را که بر سر راه این صنعت قرار دارد بردارند.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.